Till Startsidan Läs Photoshoptips Se vanliga frågor (FAQ) Ladda ner nyttiga saker Läs om Devello

Effektfulla porträtt

Photoshopversion: CS  |  Område: Fixa foton


Det finns säkert en korrekt benämning på den här tekniken när man fotograferar. På engelska heter det High Key tror jag (egentligen inte, men det är det närmaste jag kan komma). Om någon vet en bättre eller korrektare benämning på svenska så säg gärna till.

Det här tipset är ganska omfattande och kan kanske kräva en del förkunskaper. Jag ska försöka beskriva de olika momenten så gott det går men mycket är förstås beroende på hur din bild ser ut från början. Så här gör du i alla fall om du vill simulera den här fototekniken:

Fotot

Det optimala är att använda ett foto som har en vit eller en ljus bakgrund, i alla fall en enhetlig bakgrund. Men det går att få det ganska ok i alla fall.

Förbered

Öppna ditt foto och gör de ändringar som behövs. Beskär, lägg på Unsharp Mask och så vidare. Jag "rensade" mitt foto lite och försökte få en mjukare struktur på huden. Det är inget man måste göra men jag ville ha en lite softare känsla. Dessutom har jag tagit bort diverse blänk i ögonen och lite sånt. Bilderna nedan visar före och efter, men det kan vara lite svårt att se någon större skillnad eftersom bilderna är förminskade.

Svartvitt

Nästa steg är att göra bilden svartvit. Det finns flera metoder för detta, i det här fallet använde jag något som kallas för Gradient Map. Välj först svart och vitt som för- respektive bakgrundsfärger (tryck D). Välj sedan layer > New adjustment layer > gradient map. Gradient Map omvandlar skuggor (mörkaste partierna) till svart och högdagrar (ljusaste) till vitt. Allt toner mellan svart och vitt hamnar på övertoningens gråskala.

Levels

Ovanpå Gradient Map kan man lägga på lite nivåjustering (Levels), om det behövs. Välj i så fall layer > New adjustment layer > Levels. Dra det vänstra och det högra handtaget mot mitten tills du får en bra kontrast i bilden. Justera eventuellt mellantoner med det mittersta handtaget.

Överexponering

Nästa steg igen blir att få bilden överexponerad. Fundera inte på att det kanske ser konstigt ut, det är meningen. Lägg på ytterligare ett justeringslager med nivåjustering (Levels) genom att välja layer > New adjustment layer > Levels. Här ska du försöka öka på det ljusa i bilden, dra alltså det högra handtaget mot mitten tills ansiktet "fräts ut" och blir nästan helt vitt. Ögonen, munnen och andra detaljer bör man dock kunna se.


I den högra bilden ovan ser du det nya lagret ("Överexp..."). Där ser du också att det finns en vit ruta till höger om lagerikonen. Det är en så kallad lagermask. Lagermasken låter dig dölja vissa saker på ett lager utan att radera dem och på så sätt få fram saker från lagret under. I det här fallet döljer dock lagermasken effekten av justeringslagret.

Det jag har gjort med lagermasken är att ta fram detaljer i bilden. Ögon, mun osv. Detta gör man genom att måla med svart på det område som ska döljas (eller tas fram i det här fallet). Målar man för mycket kan man ångra, genom att måla tillbaka med vitt. Använd Brush Tool och en mjuk pensel. Se även till att lagermasken är aktiv och inte själva lagret. Om masken är aktiv ser du en grå rektangel med en vit cirkel i (som i bilden ovan). Om inte, klickar du på lagermasken i lagerpaletten.

Skuggor

I nästa steg är det dags att ta fram skuggorna, dvs. de mörkare partierna, ännu lite mer. Lägg därför på ytterligare en nivåjustering, layer > New adjustment layer > Levels. Den här gången ska du som sagt försöka få fram skuggorna. Dra därför det vänstra handtaget mot mitten tills du ser att exempelvis ögon och hår blir mörkare. Klicka sedan OK när du är nöjd.

Även här ska du arbeta lite med lagermasken, som automatiskt skapats. Enklaste är nu att (när masken är aktiv) markera hela bilden genom att trycka CTRL+A. Se sen till att du har valt svart som bakgrundsfärg. Tryck sedan på DELETE. Hela masken ska då bli svart, vilket innebär att justeringslagret inte har någon effekt.

Nu väljer du Brush Tool och vitt som förgrund och målar fram effekten över de områden som ska vara mörka. Det är alltså tvärt emot det lager som skapades i det förra steget, där du dolde effekten. Variera med att sänka opaciteten på penseln eller måla med en grå nyans om du inte vill ha så mycket effekt.

Hår

Eftersom håret i bilden är ganska ljust blir nästa steg att göra det lite mer kontrastrikt. Jag använder ytterligare ett justeringslager, den här gången ett som kallas Brightness/Contrast. Du får fram det genom att välja layer > New adjustment layer > Brightness/Contrast. Dra i handtagen och sänk ljusstyrkan (Brightness) och öka kontrasten tills du är nöjd. Eftersom det bara är håret som ska bli mörkare och få mer kontrast så döljer jag effekten på det andra genom att måla svart över det, i lagermasken.

Arbetar du med ett porträtt på en mörkhårig person kanske du kan hoppa över det här steget. Men prova gärna

Ögonfärg

Jag tycker det är ganska effektfullt att ha kvar färgen på ögonen när resten är svartvitt. Du har kanske sett små svarta prickar i vissa lagermasker i bilderna ovan. Jag har på varje lagermask (och därmed alla justeringslager) "klippt hål" för ögonen så att de ska lysa igenom från originalbilden/bakgrunden.

För att ta fram ögonfärgen gör du så här. Gå till Quickmaskläget genom att trycka på Q. Se till att du har svart som förgrundsfärg. Välj Paint Bucket Tool och fyll hela bilden med svart (som blir svagt rött). Quickmask fungerar på samma sätt som en lagermask. Måla alltså över ögonen med vitt och med hjälp av Brush Tool. Det röda försvinner när du målar med vitt. Målar du för mycket kan du ångra med svart.

När du är klar trycker du på Q igen. Du går då tillbaka till standardläge och får en markering där du målade vitt.

Kontrollera nu att du har svart som bakgrund. Gå sedan igenom alla justeringslager och radera över ögonen. Eftersom du har en markering så räcker det med att du aktiverar lagret och trycker Delete. Avmarkera INTE

För att öka på ögonfärgen väljer du antingen layer > new adjustment layer > brightness/contrast eller exempelvis layer > new adjustment layer > color balance.

I och med att du redan gjort en markering så skapas en färdig lagermask och justeringarna som du gör påverkar bara ögonen.

Trolla bort bakgrunden

Näst sista steget blir att trolla bort allt utom ansiktet. Skapa ett nytt lager genom att välja layer > new > layer. Välj en stor mjuk pensel, c:a 100/200 pixlar beroende på hur stor din bild är. Måla sedan med vitt runt ansiktet. Eftersom det är en så stor mjuk pensel kommer det att komma en del vitt på ansiktet också, det tycker jag blir ganska ok eftersom man får mjukare konturer då.

Försök att måla bort bakgrund och annat. Radera med en lika mjuk pensel. Använd en mindre pensel för att måla över detaljer som lyser igenom. Det gör inget om det är kvar lite "mörkt" runt ansiktet, det kan annars se ut som om ansiktet är urklippt.

Sista steget - färg

Det sista steget kan man hoppa över om man vill, jag tycker dock att det blir lite finare med en varm ton i bilden. Jag lägger därför på ett sista justeringslager genom att välja layer > new adjustmen layer > color balance. Color balance låter dig öka olika toner i en bild. I exemplet överst har jag lagt på lite gult (Yellow) och lite rött (red).



Lycka till!